onsdag 26 oktober 2011

Musikanalys


Vi har jobbat kring musikanalys och hur man kan analysera låtar. Vad för instrument är det som spelas, vilken känsla ger musiken osv. Det är möjligt att arbeta med musikanalys redan med små barn men att man då är specifik med vad det är barnen ska lyssna efter. Jag hade gärna jobbat med att barnen får rita till olika genrer av musik och sedan se om det är någon skillnad på teckningarna. När man har lite äldre barn som kan samtala kan man diskutera med barnet om vad det är de har ritat och hur de kände när de ritade det. I Läroplan för förskolan Lpfö 98 rev. 10 står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. De kan även få röra sig till olika sorters musik för att sedan beskriva vad de kände när de hörde musiken om de kända att musiken var glad, ledsen, arg eller någon annan känsla. Enligt Lpfö 98 rev. 10 ska varje barn få möjlighet till att utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar. Det står även att barnen ska försöka förstå andras perspektiv. Det kan man uppnå genom att barnen får höra sina kompisar förklara vad de kände. 

Ska man analysera musiken genom vad för instrument som används hade jag valt att börja med att barnen hade fått lyssna efter ett specifikt instrument och se om de hörde det. För att vara säker på att alla barnen vet vad är för instrument de ska lyssna efter skulle jag ha spelat instrumentet så barnen får höra det. Har man inte instrumentet tillgängligt eller inte kan spela instrumentet kan man spela upp ett ljudklipp med instrumentet för barnen. När barnen fått lyssna efter olika instrument några gånger kan man utmana barnen mer genom att de nu får lyssna efter vilka instrument de hör och hur musiken kändes. Pramling Samuelsson, Asplund Carlsson, Olsson, Pramling Wallerstedt menar i sin bok "Konsten att lära barn estetik" för att barnen ska kunna lära sig att höra olika instrument måste något vara beständigt och något måste förändras. Antingen kan samma låt spelas med olika instrument eller så kan samma instrument spela olika låtar eller olika genrer. Det för att barnen ska förstå att instrument kan låta olika eller att låtar kan låta olika beroende på vilket instrument det spelas med. Det här blir sedan en hjälp för barnen när de ska analysera musik och kunna urskilja olika instrument i ett stycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar