Torstens och Toras tråktoner by Sofia Johansson
Jag anser att man även i barngrupp kan jobba med liknande musikprojekt. För att det ska bli lyckat kan det vara idé att börja i en mindre skala, inte ge sig på att skriva egna låtar det första man gör. Som introduktion kan man börja med att dramatisera, sjunga och röra sig till redan befintliga sånger. Barnen kan även spela enklare instrument. När man arbetat med det ett tag kan man gå vidare till att barnen skriver egna låtar som de sedan kan framträda med. Kempe och West beskriver i sin bok "Design för lärande i musik" att barn inte behöver någon särskild skolning för att kunna skriva egen musik eftersom de lyssnar mycket på musik och lär sig utifrån det hur en låt är uppbyggd. De menar därmed att barn utan några förkunskaper i något instrument kan skapa egna sånger och musik. I läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 10) står följande strävans mål: förskolan skall sträva efter att alla barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. Om barnen får skapa sitt eget lilla musikprojekt får de chans till att utveckla delar av det här. Även strävans målet att alla barn ska utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv uppfylls. Gren och Nilsson skriver i Elefantbokens inledande kapitel om att det inte bara är inom musiken barnen utvecklas när de arbetar med musik utan även motorik, socialt samspel och deras tänkande utvecklas.
En introduktion till temat kan även vara att pedagogerna skriver en egen sång som de framför eller dramatiserar till för barnen. Att redan nu fått testa på att göra ett musikprojekt medför att jag som pedagog känner mig tryggare i att göra något liknande tillsammans med barnen.
Min musikaliska kunskap har utvecklats på så sätt att jag faktiskt vågar spela och sjunga framför andra människor. Jag har under projektets gång utmanas till att göra saker som jag inte trodde att jag kunde. Att våga spela och sjunga inför andra är en bra egenskap när man arbetar i förskolan. För att kunna dela glädjen som musik skapar med barnen måste pedagoger våga använda sig av sin röst och av instrument.
Här är en bild från när vi repar en av låtarna i musikprojektet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar