torsdag 22 december 2011

VFU tillfälle 1!

Min VFU (VerksamhetsFörlagdaUtbildning) gör jag i en barngrupp där barnen är 1-3 år och förskolan ligger i ett mångkulturellt område vilket medför att inget av barnen har svenska som modersmål. Under de senaste veckorna hade de på förskolan firat Nallens dag och därför arbetat en del kring nallen och jag bestämde mig att fortsätta på det spåret. Det första av två musikpass inleddes med att barnen fick hälsa på en nalle som jag hade med mig, detta för att alla barn skulle känna sig sedda. När de hade hälsat fick de sätta sig på en stor matta som finns på förskolan. Vi pratade lite om och med nallen och nallen gjorde olika rörelser som barnen skulle härma. En del barn hängde på medan andra gjorde det inte, jag vet inte varför en del barn hade svårt att hänga med om de hade svårt att förstå vad de skulle göra, var jag inte tydlig nog eller var det något annat? Tanken med övning var att barnen skulle öva på att följa instruktioner, träna motorik och koordinationsförmåga. För att fortsätta med nalletemat så sjöng vi sedan Björnen sover och lekte även leken Björnen sover. Barnen sjöng med och var med i leken, först fick nallen ligga i mitten och sedan fick ett barn ligga i mitten med nallen. Tanken med att ligga i mitten med nallen var att barnen skulle känna sig tryggare med en nalle bredvid sig. Tanken från början var att barnen skulle få ligga ner och slappna av till skön musik men efter att ha förstått efter första övningen att barnen hade svårt att förstå de instruktioner som gavs så valde jag att istället starta en skiva med nallemusik och så dansade vi fritt tillsammans till musiken.



Till nästa gång har jag som plan att barnen ska få vara med mer på sina egna villkor eftersom det är så förskolan mestadels arbetar. 

 En intressant iakttagelse jag gjorde var att ett av barnen sjöng Björnen sover på sitt modersmål. Jag visste inte att sången fanns på flera språk men det är något jag ska ta med mig. Det finns säkert fler barnsånger som finns på olika språk och det kan bli roligt att jobba med det för barnen kan då sjunga med fast på sitt eget språk om svenskan inte är så stark. I en mångkulturell förskola tycker jag att det är viktigt att se alla barnen och dess identitet som finns i deras kulturella ursprung. Att hitta sånger som är lika kan vara ett sätt för den svenska kulturen att möta barnens kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar